سرخط خبرها

نشست «طوفان، هنرمند، حماسه» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۹۱۲۹۴
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
نشست «طوفان، هنرمند، حماسه» در مشهد برگزار شد
نشست تخصصی «طوفان، هنرمند، حماسه» با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و فعالان هنری و رسانه ای در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش شهرآرانیوز، نشست «طوفان، هنرمند، حماسه» با نگاهی به تجربیات واکنش سریع درباره طوفان الاقصی و بررسی کشمکش‌های درونی هنرمندان در بحران‌ها و با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و فعالان هنری و رسانه‌ای در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در این نشست که با حضور «مسعود نجابتی» و «علی حیاتی» از فعالان و اساتید در حوزه طراحی و گرافیک، «محمدمهدی خالقی» کارگردان و مستندساز و «سید محمدجواد میری» از فعالان فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، حاضران ضمن بیان نکاتی در ارتباط با نقش و وظیفه هنرمند در عرصه واکنش سریع به وقایع و اتفاقات پیرامونی، به آسیب شناسی این وضوع از منظر تخصص‌های خود پراختند.

لزوم برخورد واقع گرایانه با موضوع

در ابتدای این نشست «مسعود نجابتی» با بیان توجه دقیق به خاطب و اهمیت موضوع مخاطب شناسی در مواجهه با یک واقعه گفت: ضمن شناخت دقیق از مخاطب، باید بدانیم که چه محتوایی را برای چه مخاطبی و چگونه ارائه می‌کنیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که واکنش‌هایی که بروز می‌دهیم،  واقع گرایانه و مبتنی بر یک شناخت دقیق باشد.

وی با تقسیم بندی حوزه گرافیک به گرافیک خبری و گرافیک هنری و نمادسازی خاطرنشان کرد: باید بدانیم در چه زمانی لازم است از هر یک از این عرصه‌ها بهره گیری کنیم.

نجابتی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان باورپذیری مخاطب در برخورد با یک اتفاق اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر نباید از یاد ببریم که صرفا به روش‌های مرسوم اکتفا نکنیم. برای اقناع افکار عمومی، نیاز به کار هنری داریم که این موضوع در سایه شناخت درست مسائل و واکنش درست نسبت به آن به دست می‌آید. واکنش سریع یعنی «مسئله را خوب دیدن» و این موضوع نیازمند رصد دقیق و تحلیل مبتنی بر واقعیت است.

وی تاکید کرد: البته باید برای تولید آثار هنری که بار معنایی بیشتری دارد، وقت بیشتری بگذاریم.

نجابتی ضمن تبیین تفاوت تولید یک اثر هنری را با دو روش فردی و گروهی خاطرنشان کرد: اگر فرد شناخت دقیق یا فرصت کافی برای شناخت دقیق از یک موضوع نداشته باشد، بهتر است که با کمک تجربیات دیگران و به صورت گروهی کار را انجام دهد و در این زمینه، وجود یک اتاق فکر و تقسیم وظایف، اهمیت دارد.

وی در  ادامه گفت: باید توجه داشته باشیم که خیلی از واکنش سریع‌ها لحظه‌ای هستند و برای بعد از آن مناسب نیستند. باید حواسمان باشد طرف مقابل ما چه چیزی را هدف گرفته اند و ما چه پاسخی باید بدهیم و پاسخی که باید بدهیم، در خور آن کنش باشد. اما اگر قرار باشد کار به جای واکنش، یک اقدام کنش گرانه باشد، موضوع از این فراتر می‌رود.

نجابتی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: این که بدانیم برای چه مخاطبی کار می‌کنیم، بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند.

ضرورت پیداکردن استراتژی ورود به مساله

در ادامه این نشست «علی حیاتی» گفت: مهم‌ترین وظیفه در قبال یک واقعه که بر حسب توانایی و استعداد هم متفاوت است، پیدا کردن استراتژی ورود به موضوع و اطلاع از ادبیات نظری است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که کار بدون کسب اطلاعات دقیق از موضوع، ممکن است به یک عملیات بدون شناسایی منجر شود و خسارت به دنبال داشته باشد.

حیاتی با تاکید بر پرهیز از متهم کردن دیگران در ارتباط با واکنش نشان دادن یا واکنش نشان ندادن به یک موضوع خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که واکنش‌های غلط، تاثیر عکس می‌گذارد. متاسفانه در این بخش، هم کمبود نیرو داریم و هم درست گوش نمی‌کنیم. از سوی دیگر، برخی افراد بدون تخصص و مدعیان تحلیل هم پیدا می‌شوند که تحلیل غلط ارائه می‌کنند و باید نسبت به آن‌ها توجه داشته باشیم.

وی افزود: باید انتخاب کنیم چه چیزی می‌خواهیم بگوییم و انتخاب کنیم به چه کسی باید بگوییم. اگر عنصر واکنش سریع خوبی باشیم، این شناخت توسط خود ما یا هم تیمی‌های ما صورت می‌گیرد و بعد از آن وارد مرحله اجرا می‌شویم.
حیاتی با اشاره به ضرورت تولید شعار مبتنی بر زبان‌های بومی برای مخاطبان خاطرنشان کرد: متاسفانه در شعار‌ها بعضاً نگاه بین‌المللی نداریم و حضور مترجمان با زبان‌های بومی اهمیت فراوانی دارد.
وی بخش پایانی سخنان خود را به معضل «انتشار» اختصاص داد و گفت: متاسفانه در این زمینه کار‌های جدی تری می‌بایست صورت بگیرد تا بتوانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.

لزوم توجه به روش‌های مختلف در توزیع محتوا

«محمدمهدی خالقی» دیگر کارشناس نشست بود که تلاش کرد با استفاده از تخصص خود در زمینه تولیدات تصویری به موضوع بپردازد و گفت: تشخیص «چگونه گفتن» اهمیت بسزایی دارد که بهترین راه در این زمینه نیز مطالعه و تامل در موضوع است.

وی افزود: در موضوع «چه باید کرد» نیز باید گفت باید عناوینی از جمله «تولید»، «باز تولید» و «توزیع» می‌بایست مورد توجه باشد.

خالقی خاطرنشان کرد: در بخش توزیع می‌توان از ظرفیت‌هایی مانند رسانه‌های رسمی، نمایشگاه‌های بین‌المللی، نمایش‌های خیابانی و تبلیغ سینه به سینه بهره برد. البته نباید از یاد ببریم که هنوز در زمینه توزیع محتوا در شبکه‌های مجازی، مشکلات زیادی داریم

در ادامه این نشست، کارشناسان به پرسش‌ها و نکات مطرح شده از سوی حاضران پاسخ دادند. موضوعاتی از قبیل توجه به بازخورد، رصد دقیق و پرهیز از شتاب زدگی، لزوم وجود یک فرماندهی مطلع و آگاه در زمینه ایجاد هماهنگی بین افراد و گروه ها، از جمله مواردی بود که در این بخش مطرح شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->